S b í r k a
interních aktů řízení
rektora Policejní akademie České republiky v Praze
Ročník: 2014 | V Praze dne 7. října 2014 | Částka: 13 |
RIGORÓZNÍ ŘÍZENÍ
Metodický pokyn rektora Policejní akademie České republiky v Praze, doplňující
Pokyn rektora Policejní akademie České republiky v Praze, kterým se vydává
Řád rigorózního řízení Policejní akademie České republiky v Praze
(SIAŘ, ročník 2014, částka 11)
KOMISE PRO SRZK (státní rigorózní zkoušku)
V souladu s akreditací je rigorózní řízení na PA ČR organizačně členěno podle studijních oborů do 3 oborových skupin:
- N 61 bezpečnostně právní studia/policejní management a kriminalistika
- N 62 bezpečnostně právní studia/bezpečnostně strategická studia
- N 71 veřejná správa/ bezpečnostní management ve veřejné správě.
Přihlášky uchazečů, kteří absolvovali magisterské studium na jiné vysoké škole v blízké oblasti k vyjmenovaným, výše uvedeným oborům budou posuzovány dle běžných standardů a ustanovení Řádu rigorózního řízení.
TAJEMNÍCI KOMISÍ SRZK
Pro každou ze tří oborových skupin jsou jmenováni tajemníci komise státní rigorózní zkoušky. Tajemníci komisí spolupracují s referentem pro rigorózní řízení při běžné organizaci a koordinaci agendy rigorózního řízení, zejména při zařazování přihlášek o rigorózní řízení do patřičné oborové komise pro SRZK, při posuzování formální a věcné správnosti přihlášky k rigoróznímu řízení, při návrhu na sestavení komisí pro SRZK, při určování a koordinaci termínů SRZK. Tajemníci komisí SRZK rovněž poskytují organizační a koordinační podporu předsedům SRZK.
PŘEDSEDOVÉ KOMISÍ SRZK
V každé oborové skupině je ustanoven seznam předsedů komise státní rigorózní zkoušky. Povinnosti předsedy SRZK jsou upraveny v Řádu rigorózního řízení, např. jmenování oponentů rigorózní práce, určování termínu pro SRZK.
REFERENT pro rigorózní řízení
Referent pro rigorózní řízení je zařazen na oddělení pro akreditace a doktorské studium PA ČR. Spravuje agendu rigorózního řízení, zejména eviduje přihlášky, provádí kontrolu formálních náležitostí, registruje přijaté přihlášky, přijímá rigorózní práce a ve spolupráci s tajemníky se podílí na organizačním zajištění SRZK.
POSTUP při posuzování přihlášek k rigoróznímu řízení
Referent vede evidenci přihlášek k rigoróznímu řízení zaslaných na PA ČR. Přihlášku k rigoróznímu řízení posoudí referent po formální stránce, prověřuje, zda přihláška obsahuje přílohy stanovené Řádem rigorózního řízení. Rozčlení přihlášky podle oborů (tj. na čtyři soubory a to N61, N62, N71, z jiných vysokých škol.) Spolupracuje přitom s tajemníky SRZK a dle potřeby s dalšími akademickými pracovníky, zejména ze seznamu předsedů SRZK. Tajemník ztvrdí správnost přihlášky svým podpisem. Formálně i obsahově vyhovující přihlášku referent zaregistruje a předloží přihlášku prorektorovi pro studijní a pedagogickou činnost, který navrhuje rektorovi zařazení do oborové komise pro SRZK. Podpisem (souhlasem) rektora s přijetím přihlášky je zahájeno rigorózní řízení. O zahájení rigorózního řízení vyrozumí písemně a neprodleně uchazeče referent.
STÁTNÍ RIGORÓZNÍ ZKOUŠKA (SRZK)
SZRK má dvě části: obhajobu rigorózní práce a ústní zkoušku. Ústní zkouška se skládá z jednoho povinného předmětu a z jednoho volitelného předmětu, které si uchazeč zvolí.
N 61
Povinné předměty rigorózní zkoušky pro obor Policejní management a kriminalistika:
1) | Management lidských zdrojů |
2) | Manažerská informatika |
3) | Kriminalistika |
4) | Kriminologie |
5) | Forenzní psychologie |
Volitelné předměty rigorózní zkoušky pro obor Policejní management a kriminalistika:
1) | Politologie |
2) | Aplikovaná sociologie |
3) | Trestní právo |
4) | Obchodní právo |
5) | Občanské právo |
6) | Správní právo |
7) | Policejní právo |
8) | Extremismus |
9) | Terorismus |
10) | Pořádková činnost policie |
11) | Dopravně bezpečnostní činnost policie |
12) | Operativně pátrací činnost policie |
13) | Činnost cizinecké policie |
N 62
Povinné předměty rigorózní zkoušky pro obor Bezpečnostně strategická studia:
1) | Manažerská informatika |
2) | Zpravodajská informatika |
3) | Zpravodajská analytika |
4) | Strategický management |
5) | Politologie |
Volitelné předměty rigorózní zkoušky pro obor Bezpečnostně strategická studia:
1) | Forenzní psychologie |
2) | Kriminologie |
3) | Kriminalistika |
4) | Aplikovaná sociologie |
5) | Správní právo |
6) | Policejní právo |
7) | Extremismus |
8) | Terorismus |
9) | Občanské právo |
10) | Trestní právo |
N 71
Povinné předměty rigorózní zkoušky pro obor Bezpečnostní management ve veřejné správě:
1) | Management lidských zdrojů |
2) | Strategický management |
3) | Řízení bezpečnosti a rizik |
4) | Územní, nouzové a krizové plánování |
5) | Rizikový management |
Volitelné předměty rigorózní zkoušky pro obor Bezpečnostní management ve veřejné správě:
1) | Aplikovaná sociologie |
2) | Občanské právo |
3) | Obchodní právo |
4) | Politologie |
5) | Extremismus |
6) | Manažerská informatika |
7) | Bezpečnost a obnova území |
8) | Sociální psychologie práce |
9) | Veřejná ekonomika |
10) | Terorismus |
11) | Psychologie |
TÉMATA RIGORÓZNÍCH PRACÍ PRO OBOR
POLICEJNÍ MANAGEMENT A KRIMINALISTIKA N 61
1) | Aplikace poznatků soudního inženýrství v kriminalistice. |
2) | Domácí násilí. |
3) | Fyziodetekční vyšetření a jeho význam. |
4) | Hodnocení příslušníků Policie České republiky. |
5) | Identifikace osob s pomocí DNA. |
6) | Medializace násilí. |
7) | Mezinárodní terorismus. |
8) | Moderní metody dokumentace míst činů. |
9) | Možnosti a perspektivy zkoumání mikrostop. |
10) | Nacismus a neonacismus. |
11) | Pracovní motivace a spokojenost v exponovaných profesích. |
12) | Praktické problémy kriminalistické identifikace. |
13) | Problémy výslechu cizinců. |
14) | Problémy zneužívání platebních karet. |
15) | Psychologie oběti. |
16) | Statistická zpracování kriminality a jejich význam. |
17) | Statistika a pravděpodobnost kriminality. |
18) | Vyšetřování domácího násilí. |
19) | Vyšetřování trestné činnosti s národnostním podtextem. |
20) | Vyšetřování trestné činnosti s rasovým podtextem. |
21) | Využití elektrotechnických metod v kriminalistice. |
22) | Využití metalografických a defektoskopických metod v kriminalistice. |
23) | Využití speciální výslechové místnosti. |
24) | Využití způsobu spáchání trestného činu. |
25) | Závažné problémy vyšetřování hospodářské trestné činnosti. |
26) | Zvláštní způsoby dokazování - problémy kriminalistické praxe. |
27) | Využití databází ve veřejné správě. |
28) | Kybernetické hrozby a útoky na informační systémy. |
29) | Aplikace správy datových skladů v policejní činnosti. |
30) | Odhalování a vyšetřování kybernetické kriminality. |
31) | Nástin prostředků forenzní analýzy digitálních dat. |
32) | Antikonfliktní týmy a extremismus v ČR. |
33) | Divácké násilí - historie a současnost. |
34) | Divácké násilí a politický extremismus v České republice. |
35) | Divácké násilí a Internet. |
36) | Právní kvalifikace skutku. |
37) | Biometrie v informačních systémech EU s důrazem na Vízový informační systém. |
38) | Bezpečnostní prvky užívané v cestovních dokladech. |
39) | Nové trendy v bezpečnostních prvcích a nové technologie, které jsou nebo by mohly být použity v cestovních či jiných osobních dokladech. |
40) | Komparace systému správního trestání v ČR a zahraničí se zaměřením na problematiku silničního provozu. |
41) | Technické prostředky používané v současnosti pro dokumentaci místa dopravní nehody v ČR a zahraničí. |
42) | Role masových médií a možnosti internetu v rámci extremismu aneb sociální aspekty extremismu. |
43) | Islám a extremismus v Evropě. |
44) | Operativně pátrací činnost v prostředí Internetu. |
45) | Výslech. |
46) | Žena jako pachatelka násilného trestného činu. |
47) | Trestná činnost žen. |
48) | Trestná činnost mladictvích. |
49) | Nelegální migrace a její dopady na bezpečnostní situaci v ČR. |
50) | Spolupráce policejních orgánů v boji s nelegální migrací. |
TÉMATA RIGORÓZNÍCH PRACÍ PRO OBOR
BEZPEČNOSTNĚ STRATEGICKÁ STUDIA N62
1) | Finanční rozpracování. |
2) | Finanční šetření. |
3) | Kriminální zpravodajská analýza v procesu prevence, identifikace, odhalování a dokumentování trestné činnosti. |
4) | Metody a prostředky finančního zpravodajství. |
5) | Metody a prostředky operativního zpravodajství při pronikání do zájmového prostředí. |
6) | Mezinárodní terorismus. |
7) | Možnosti a nástroje automatizovaného získávání informací z otevřených zdrojů. |
8) | Ochrana obyvatelstva v České republice. |
9) | Organizace a činnost zpravodajských služeb České republiky. |
10) | Práce s informacemi v oboru operativního zpravodajství. |
11) | Právní úprava činnosti zpravodajských služeb České republiky. |
12) | Právní úprava operativního zpravodajství. |
13) | Softwarové analytické nástroje a jejich využití ve zpravodajské analytice. |
14) | Součinnost zpravodajských služeb České republiky a Policie České republiky. |
15) | Specializované nástroje pro získávání, shromažďování a vyhodnocování biometrických dat. |
16) | Systémová integrace informačních systémů. |
17) | Veřejné a komerčně dostupné informační systémy a jejich využití v bezpečnostní praxi. |
18) | Vybrané analytické metody a nástroje - jejich využití v bezpečnostní a kriminalistické praxi. |
19) | Využití analýzy sociálních sítí ve vybraných oblastech kriminální analýzy. |
20) | Vznik a vývoj operativního zpravodajství v českých zemích. |
21) | Zpravodajská analytika v historii - význam organizace, využívání. |
22) | Zpravodajská analýza v boji s organizovaným zločinem a terorismem - případové studie. |
23) | Využití databází ve veřejné správě. |
24) | Kybernetické hrozby a útoky na informační systémy. |
25) | Aplikace správy datových skladů v policejní činnosti. |
26) | Odhalování a vyšetřování kybernetické kriminality. |
27) | Nástin prostředků forenzní analýzy digitálních dat. |
TÉMATA RIGORÓZNÍCH PRACÍ PRO OBOR
BEZPEČNOSTNÍ MANAGEMENT VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ N 71
1) | Aplikace správy datových skladů v policejní činnosti. |
2) | Efektivní manažerský styl v řízení Policie ČR. |
3) | Harmonizace procesů v oblasti bezpečnostního managementu. |
4) | Kompetence policejních manažerů. |
5) | Koncepce řízení pracovního výkonu v aplikaci na výkonnost v Policii ČR. |
6) | Konceptuální přístupy k řešení strategických problémů bezpečnostních sborů. |
7) | Manažerské kompetence jako determinanty efektivního řízení ve veřejné správě. |
8) | Metody efektivního vedení lidí k vyšší výkonnosti. |
9) | Metody operačního výzkumu ve strategickém rozhodování policejního managementu. |
10) | Pravděpodobnost v rozhodování při řízení veřejné správy. |
11) | Problém efektivnosti ve veřejné správě. |
12) | Profese bezpečnostního manažera. |
13) | Projektový management ve veřejné správě. |
14) | Role manažerských informačních systémů v řízení policejních činností. |
15) | Řízení osobního růstu manažerů. |
16) | Řízení pracovní výkonnosti ve veřejné správě. |
17) | Specifika řízení procesů v organizacích státní správy. |
18) | Statistické zpracování kriminality a jejich význam. |
19) | Kybernetické hrozby a kybernetická kriminalita v organizaci. |
20) | Systémová integrace informačních systémů. |
21) | Systémový interface poznatků bezpečnostního managementu a kriminalistiky. |
22) | Technické a softwarové prostředky informační bezpečnosti ve veřejné správě. |
23) | Teorie a praxe rozhodování ve veřejné správě. |
24) | Vybrané aspekty vyšetřování kybernetické kriminality. |
25) | Využití databází ve veřejné správě. |
26) | Vývoj a současné tendence řízení lidských zdrojů ve veřejné správě. |
27) | Vývojové tendence integrace a diferenciace bezpečnostního systému. |
28) | Vzdělávání manažerů ve státních organizacích. |
29) | Zálohování jako prostředek ochrany dat. |
30) | Znalostní kompetence a informační gramotnost vrcholových manažerů. |
31) | Využití databází ve veřejné správě. |
32) | Kybernetické hrozby a útoky na informační systémy. |
33) | Aplikace správy datových skladů v policejní činnosti. |
34) | Odhalování a vyšetřování kybernetické kriminality. |
35) | Nástin prostředků forenzní analýzy digitálních dat. |
36) | Připravenost obyvatelstva na činnost při vzniku mimořádných událostí spojených s únikem chemických a radioaktivních látek. |
37) | Optimalizace profesní přípravy příslušníků Policie ČR a krizových manažerů. |
38) | Identifikace a redukce rizika při výpadku funkce prvku kritické infrastruktury. |
39) | Kybernetická bezpečnost jako nedílná součást enviromentální bezpečnosti. |
40) | Poruchy cirkulace vody v životním prostředí. |
41) | Analýza nástrojů řízení pro ochranu obyvatelstva a udržitelný rozvoj. |
42) | Bezpečnostní systém ČR z pohledu aktuálních potřeb spolupráce s EÚ a NATO. |
43) | Výslednost státní správy při zajišťování bezpečnosti území. |
44) | Potřeby samosprávy v oblasti příprav a řešení mimořádných událostí a krizových situací. |
45) | Specifika řízení rizik z hlediska potřeb ochrany kritické infrastruktury. |
46) | Problémy a jejich řešení při naplňování potřeb zajištění odborné připravenosti krizového managementu. |
47) | Právní, systémové a organizační řešení událostí nedosahujících úrovně krizových situací (nouzové řízení). |
48) | Možnosti sjednocení dílčích systémů v oblasti nevojenských rizik a příprav k obraně státu. |
49) | Možnosti vývoje a využití nových informačních a komunikačních technologií pro bezpečnostní systém ČR. |
50) | Logistické zabezpečení bezpečnostního systému ČR. |
Připouští se rovněž individuální témata.
Při posuzování individuálních témat klade PA ČR důraz na provázanost témat rigorózních prací s policejní a bezpečnostní praxí a dále s prioritami vědecko- výzkumné činnosti PA ČR.
TERMÍNY RIGORÓZNÍHO ŘÍZENÍ
Přihlášku k rigoróznímu řízení může uchazeč podat kdykoli v průběhu akademického roku. Přihlášky se budou vyřizovat postupně podle termínu podání v rámci kapacitních možností PA ČR. Orientační kapacitní možnosti pro akademický rok 2014/2015:
Kapacitní limit N 61 pro rok 2014/2015 maximálně 200 uchazečů |
Kapacitní limit N 62 pro rok 2014/2015 maximálně 10 uchazečů |
Kapacitní limit N 71 pro rok 2014/2015 maximálně 100 uchazečů |
SRZK: maximálně 6 uchazečů na 1 termín a komisi. |
Termíny pro SRZK budou organizovány průběžně v daném akademickém roce v souladu s Řádem rigorózního řízení.
V akademickém roce 2014/2015 lze podávat přihlášky od 1.11 2014.
POPLATEK
Poplatek pro akademický rok 2014/2015 je stanoven ve výši 5.638,- Kč a hradí se podle ustanovení Řádu rigorózního řízení.
Jedná se o poplatek stanovený ze základu pro stanovení poplatků spojených se studiem dle § 46 odst. 5 zákona č. 111/1998 Sb.
Č.j. PA-03914/14
Garant: | doc. PhDr. Ludmila Čírtková, CSc., |
| prorektor pro studijní a pedagogickou činnost a celoživotní vzdělávání |
doc. JUDr. Mgr. Josef Salač, Ph.D.
rektor
|
|
20. 10. 2014
|